carlijnhanselman.reismee.nl

Mijn eerste reisverhaal

Wauwwwwwwwwwwww….
Super veel belevingen, en eindelijk tijd om deze te delen.
De afgelopen week was erg inDRUKwekkend!

Afrika heeft alles, en dan nog een beetje extra. De natuur is hier prachtig, het eten heerlijk, het weer kan niet beter, de mensen zijn super aardig en alles is relatief goedkoop! Ik verblijf in Genadendal, een (klein) dorpje midden tussen de Bergen en de weg er naar toe is echt mooi. Een hele lange weg met zo links en rechts af en toe een meertje, zandvlaktes en droge weilanden. Op de weg lopen overal mensen, we vragen ons nog steeds af waar die vandaan komen. Zelfs in the middle of nowhere lopen ze over de ‘snelweg’. Over de snelweg gesproken; goddegod links rijden is best wel lastig haha. Al heb ik het nog maar 1 keer gedaan, ik knuffelde met onze huurauto bijna drie keer de auto van iemand anders. Als je links rijdt komen ze je rechts inhalen. Wanneer je iets voor hen aan de kant gaat zodat zij er beter langs kunnen knipperen zij na het inhalen met hun alarmlichten als een soort van bedankje. Erg leuk! Het rijden wordt overigens niet meer wat tot onze auto gemaakt. De eerst volgende keer dat we op weg gingen met onze auto (donderdag) om uit eten te gaan hadden we een lekke voorband. De vriendelijke dorpsbewoners merkte het op en seinde naar ons. Vervolgens hebben drie jongentjes van 12 onze band verwisseld met de reserve band. Morgen maar eens de garage bellen. In Genadendal zitten naast mij en Liza (mijn huis/stagegenootje) nog 7 studenten van verschillende opleidingen. Erg gezellig, een hele leuke groep! Een uurtje van Genadendal rijden vandaan zitten ook studenten, in Grabouw. Een grotere plaats! Afgelopen weekend zijn we samen op kamp geweest; back to basic. Maar daarover later meer.

Ik zou eerst eens iets vertellen over de afgelopen week.

WEEK 1 EERSTE INDRUKKEN EN INTRODUCTIE

Zondag:

Vertrekken uit Nederland en vliegen vanaf Dusseldorf naar Londen-Johannesburg om uiteindelijk te landen in Kaapstad. Een behoorlijke rit, achteraf gekeken meer dan 24 uur onderweg geweest om van Beltrum naar ons kleine maar fijne huisje in Genadendal te komen. Op Dusseldorf werd ik nog verrast door me zusje, Ashly en Carmen die me onverwachts kwamen uitzwaaien terwijl ik met Bram, pap en mam daar zat. Super lief! En een fijne afsluiting na een super fijn weekend. Want wauw het afscheidsfeestje van vrijdag was echt bijzonder. Nog steeds ben ik een beetje sprakeloos als ik bedenk hoeveel mensen er thuis waren om me te verassen (en zo snel ben ik niet sprakeloos haha). Een fantastisch feestje. Ik wil iedereen nog een keer heel erg bedanken voor het komen, de cadeaus en de lieve woorden. En Myrna, Ashly en mam voor het organiseren Ik zal nog een keer iets meer foto’s uploaden.

Maar terugkomend op het vliegen; de vlucht ging best wel snel. We vlogen met zijn vieren. Maar in het vliegtuig zaten nog een aantal meer studenten die ik ondertussen een stuk beter ken dan toen.

Maandag:
Aangekomen in Kaapstad werden we verwelkomt door de volle zon! En twee hele mooie grote posters van GROLSCH HALVE LITERS. Ja ja, ze kennen hier op sommige plekken Grolsch!!!! Mijn geluk kon toen natuurlijk al niet meer op. Door mijn (iets wat wilde) reactie maakte iedereen dan ook gelijk kennis met een van mijn favoriete drankjes.

We werden opgehaald door Karin (contactpersoon van de HAN hier in Afrika), Lizelle (onze super lieve Genadendalse moeder), en Paddy (voor de studenten uit Grabouw). Vanuit het vliegveld gelijk even naar de winkel geweest om de belangrijkste dingen te halen; deken, kussen, drinken en eten…. Daarna door naar Genadendal. Waar sommigen wie eerder waren aangekomen al voor ons hadden gekookt. Savonds samen gegeten en iets gedronken.

Dinsdag:
Om 08.30 uur werden we opgehaald door Lizelle. Dat is overigens 07.30 uur Nederlandse tijd want we lopen hier een uurtje voor. Wanneer we sochtends de deur open deden hadden we gelijk het typische straatbeeld hier te pakken: alle mensen begroeten elkaar vriendelijk en maken soms een praatje. En nog bijzonderder: er lopen overal koeien en paarden rond!!! Gewoon over de straat, bij iedereen in de tuin en door het hele dorp. Geweldig.

We vertrokken richting het auto verhuur bedrijf om ons krotje op te halen. Daar aangekomen ging alles niet zo snel. Zoals alles hier in Afrika haha. Voor we de auto kregen zijn we naar de universiteit in Kaapstad geweest, voor een een inschrijving en het officiele gedoe. Daarna weer terug naar het verhuurbedrijf om onze auto op te halen. De borg hebben we cash moeten betalen. En als je dan ziet hoeveel flappen je moet neerleggen schrik je toch. Niet omdat alles hier zo duur is (integendeel) maar omdat het prijsverschil zo groot is. 1 euro is hier ongeveer 13 Rand. Dus als je met 1500 rand op zak loopt, is dat net iets meer dan 100 euro.

Toen we de auto kregen moesten we zelf terugrijden van Kaapstad naar Genadendal: een goed anderhalf uur. Zonder te oefenen mocht ik dan het eerste stuk rijden. Auto’s van rechts die op je af komen is echt verwarrend. Onbewust stapte ik ook al een keer links in, wanneer ik het stuur en de pedalen mistte ben ik snel weer aan de andere kant gaan zitten haha.

Savonds hadden we eindelijk tijd om onze koffer uit te pakken en een beetje schoon te maken in ons huisje. Ons huisje op bergstraat 1 in Genadendal is PRIMAtief. In principe heeft het alles dat we nodig hebben: bedden, bureau, alarm, douche, wc en een wasmachine! :D Prima dus.

Woensdag:
Wederom zouden we om 08.30 uur opgehaald worden door Lizelle om met de hele groep naar het Elgin Learning Foundation te gaan. Maar alles op zijn tijd. Want te laat komen gaat hier niet om 5 minuutjes, reken gerust op een halfuur. Aan de ene kant is dat rustige en makkelijke allemaal best fijn maar wel een beetje wennen.

In de middag keerde we weer terug naar Genadendal voor een lunch met onze supervisors. De mensen van de verschillende projecten kwamen over naar het restaurantje hier in het dorp: ‘de ontmoeting’. De eigenaren zijn een Nederlandse man en zijn Afrikaanse vrouw. Aanstaande dinsdag gaan we hier weer heen om met alle studenten uit beide plaatsen toch een dag carnaval te vieren. Het schijnt dat ze hier overigens ook bitterballen en kroketten verkopen.

Wanneer we daar gezellig zaten kregen we opeens te horen dat de stroom over een tijdje ging uitvallen. Gevolg: geen stroom en geen licht van 20.00 uur tot 22.00 uur. Ondertussen hebben we ondervonden dat dit normaal is, ze kondigen dit van te voren aan. Het schijnt dat ze de plaatsen afwisselen en het stroomafsluiten voor stroombesparing. Zelfs straatlantaarnpalen doen het dan niet. En in het donker zie je gekleurde mensen toch moeilijker dan blanken haha. Liza en ik hebben ons toen binnen maar opgesloten en de kaarsjes aangestoken om vervolgens onder het genot van een fles wijn een potje te kaarten.

Donderdag:
Om half 8 werden we weer opgehaald voor een dagje kaapstad met alle studenten (ongeveer 27 dacht ik). We hebben het district six museum bezocht en vervolgens wat marktjes afgestruind. Kaapstad is echt een mooie stad! Hier zal ik nog vaak komen. Na de kraampjes vertrokken we verder om de tafelberg goed te bekijken!

Savonds gingen we in plaats van het uiteten (dat niet doorging door de lekke band) met een aantal wat samen eten. Daarna nog even het koffertje ingepakt: want afgelopen weekend hadden we kamp.

Vrijdag, zaterdag en zondag:
Kamp; Back to basic. En dat hebben we geweten. Midden in het bos, een aantal tenten en stapelbedden. Kampvuur, wijntjes en activiteiten. Geleid door Bryan en David. Die we op het einde een stuk aardiger vonden dan in het begin. De activiteiten waren best leuk! Verschillende spellen, survivallen, tokkelen, tocht in het donker door het bos, vlot bouwen en een soort van levend mijnenveger. Bij ieder spel had de begeleiding een achterliggende gedachte. Dit weekend heeft iedereen elkaar een stuk beter leren kennen. Conclusie: een gezellige groep!

Zondagmiddag waren we weer terug in Genadendal. Hier spraken we een man die ons graag zijn huis wou laten zien. Hij was ondertussen met pensioen maar begeleidde vroeger ook studenten. Net als vele andere mensen in dit dorp vinden ze het leuk om gesprekken te voeren en vertellen ze waar ze wonen om ons vervolgens uit te nodigen om een keer langs te komen. Leuk leuk! Deze man had overigens nog een hele typische uitspraak over het leven hier: ‘When the dog chases the cat, they both walk.’

Zondagavond, dus vanavond, zijn we uiteten geweest met de studenten uit Genadendal. Liza was namelijk jarig! Ook hier viel wederom de stroom uit, maar het restaurant werd leuk verlicht met kaarsjes.

Morgen begint stage dus het wordt tijd voor mij om te gaan slapen. Nog even wachten tot de wasmachine klaar is. Want deze heeft ook last van Afrikaanse trekjes; hij gaf kwartiertje geleden aan dat hij nog 10 minuten moest, en nu moet hij nog 8 minuten.

Baie dankie voor het lezen!

Joyce Klein Gunnewiek

Hé Carlijn!
Dat is een lang verhaal, en dat nog maar van een weekje! Erg leuk om te lezen, en Lucky you dat ze Grolsch hebben! En je kunt ook rustig af en toe te laat komen, haha! Veel gezelligheid met de kaarsjes en de wijntjes.
Lfs Joyce

petra hanselman

Hee deerntje. Vandaag veel plezier met de carnaval. Heb je de kroketten en bitterballen al gevonden? Tot apps of skypes.
Xxx mama

paul en hedwig

Hey carlijn. Wat een mooi verslag en leuk om te lezen. Een drukke eerste week maar wat een geweldige ervaring allemaal. Maar ook, wat een luxe heb je daar, grolsch! Dat maakt het acclimatiseren wel gemakkelijker.
Succes met de stage. Zie uit naar jouw volgend reisverslag.

Wouter en Carolien

Hoi Carlijn, wat leuk om je te volgen. Prachtige foto's en wat een ervaring doe je op. Ook fijn dat er meerdere studenten zijn en samen leuke dingen onderneemt. Klinkt allemaal goed en maak er een leuke leerzame tijd van. Have fun!!!

Mireille

Hoi Carlijn,
Zo te lezen heb je het prima naar je zin! Maak er een top-tijd van en geniet van alle belevenissen!
groetjes,