carlijnhanselman.reismee.nl

Gardenroute 28 mei tot en met 1 juni

Woew, gisteravond teruggekomen van 5 hele leuke dagen met Miriam en Renate. We hebben een roadtripje langs de gardenroute gedaan. En aangezien het op dit moment keihard regent hier in Zuid Afrika is dit een mooi moment voor een update over de afgelopen dagen.

Donderdag 28 mei:
Deze ochtend vroeg zijn we vroeg vertrokken. Om 8 uur stond Renaat hier al voor de deur. Koffertje en aantal tassen ingeladen en daar gingen we dan. Aan een stuk door naar Knysna gereden. In Knysna hebben we eerst onze spullen in het hostel gedumpt. Daarna zijn we doorgereden naar Knysna Elephant Park. Hier lekker geluncht en gewacht tot onze tour begon. Tijdens onze tour liepen we naast de olifanten, mochten wij hen eten geven en zelfs een stukje op hen rijden. Ik mocht een olifant delen met Miriam. En dit was natuurlijk de grootste olifant. Hoogtepuntje was dat ‘Sally’ ons er nog af probeerde te gooien. Daar hingen we dan halfverwege een olifant. Gelukkig trok een mannetje ons er weer bovenop.

In de avond lekker uiteten geweest bij ocean basket (sushi sushi sushi <3).

Vrijdag:
Vrijdag moest de volgende activiteit dan gebeuren. De bungeejump! Nou nou nou, volgens mij ben ik nog niet eerder zo bleek geweest. Als tweede van de groep mocht/moest ik springen. Tijd om te twijfelen had je daar niet, zij zijn daar erg professioneel en voor je het weet val je. We hebben de bungeejump gedaan op de blou krans bridge. Dit is de hoogste bungee jump brug ter wereld. Het was echt super vet (en eng)! Ik zou het zo nog een keer doen.

Na de bungee zijn we doorgereden naar Tsitsikamma national park. Wij sliepen in een chalet op Forest River Rest Camp. Vanuit onze accommodatie hadden we heel mooi uitzicht over de zee. Die middag samen met Renate nog een kleine hike gedaan. Savonds bij het uiteten van de bediening nog een amarula glas gekregen om mee naar huis te nemen. En eenmaal terug bij de chalet hebben we nog fijn wat potjes kaarten gespeeld met zijn drieën.

Zaterdag:
Vanaf Tsitsikamma doorgereden naar Addo. Hier sliepen we in een backpackers. Deze lag dicht bij het Addo Elephant Park. Hier hebben we smiddags dan ook een self-drive door het park gedaan. Addo Elephant Park is een wildpark. Tijdens deze self-drive hebben we dan ook weer een heel aantal dieren gespot. Maar voornamelijk veel olifanten! Toen de zon langzaam onder ging zorgde dit voor een heel mooi uitzicht.

Zondag:
Spullen weer in de auto gegooid en daar gingen we op naar de volgende en laatste accommodatie. Een hostel in Oudtshoorn. Eenmaal aangekomen in Oudtshoorn zijn we naar een struisvogelboederij geweest. In deze omgeving waren heel veel struisvogelboederijen. Een kleine rondleiding gehad en de struisvogels ook nog eten mogen geven. Verder hebben we de eieren van dichtbij gezien, hier zelfs op mogen staan, op een struisvogel mogen zitten en een race gezien van twee mannen die werken met de struisvogels en deze zelfs berijden.

In de avond bleek er naast het restaurantje waar we waren een leuk café’tje te zitten. De nog jonge eigenaar was toevallig om 12 uur jarig. Samen met Miriam deze goede man nog even jarig gemaakt. Daarnaast genoten van vele glazen champagne, vele shotjes en een paar lekkere biertjes. Ja die voelde ik de volgende ochtend toch wel even. De goede man vond ons zo aardig dat we zelfs een fles champagne mee naar huis hebben gekregen en niks hoefde te betalen voor de drankjes.

Maandag
Lichtelijk brak begonnen we aan de laatste (langste) dag. Van Oudtshoorn terug naar huis rijden. Maar dit moesten we natuurlijk wel doen via de Swartbergpass. Tijdens het rijden van de Swartbergpass zou je een super uitzicht moeten hebben tussen de bergen door. Nou; bij ons was de eerste helft zo mistig dat we alleen maar wit om ons heen zagen. Daarnaast had de gravelweg hele grote gaten. Niet erg fijn als je buik het nog steeds zwaar heeft met de avond er voor. De tweede helft klaarde het gelukkig iets op en hebben we toch nog even van het mooie uitzicht kunnen genieten. Zelfs nog sneeuw in Zuid Afrika gevoeld boven op de berg.

Toen we de Swartbergpass uitgereden hadden (na zo’n 2 uur gok ik) kwamen we op een hele andere plek uit dan we op hadden gerekend. Om deze reden hebben we de Gardenroute met een kleine omweg via de N1 (ipv N2) afgesloten.

Maar het waren wederom top dagen. Weer heel wat ervaringen rijker en veel dingen gezien!

Overigens ben ik over precies 5 weken al terug in Nederland! Time flies.