carlijnhanselman.reismee.nl

Alweer ver over de helft

Het wordt weer tijd voor een nieuwe blog!

Ondertussen al drie dikke maanden er op zitten.. En het gaat nog altijd erg goed mij met mij. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar; de tijd vliegt echt.

Een update van de afgelopen weken:
Op stage gaat het goed. Op de aftercare zijn de kinderen nog steeds super lief! Helpen met hun huiswerk, knutselen of boekjes proberen voor te lezen in mijn beste Afrikaans doe ik graag. Daarnaast ben ik bezig met een project samen met de vrijwilligers over gedragsproblemen en discipline.
Op de high school hebben we nog steeds gesprekken, al wordt dat wel iets minder. Wij zijn van mening dat er veel meer uit de ‘kletskamer’ gehaald kan worden. Daarom ga ik de komende weken dmv evaluaties/gesprekken met de betrokkenen een plan proberen te schrijven hoe de volgende studenten er meer uit kunnen halen.
Liza en ik hebben ondertussen ook de trainingen voor de family reunion Group af.
En als laatste ben ik laatst nog met me collega mee geweest op huisbezoeken. Het was best indrukwekkend om bij de mensen binnen te mogen komen terwijl zij hun verhaal vertelden. De huizen waren erg armoedig en de problemen groot.

Verder eten we doordeweeks op de woensdag nog altijd samen met alle studenten in Genadendal! Afgelopen week zelfs lekkere pannenkoeken gegeten. En komende woensdag is het onze beurt om te koken.

De weekenden blijven super! Het eerste weekend na de vakantie ben ik met een aantal studenten uit Grabouw naar Bo-Kaap geweest. Een schilderachtige buurt in Kaapstad met allemaal gekleurde huizen. In de avond wezen stappen in Long Street. Die zaterdag naar Old Biscuit Mill geweest. Een gebouw met allemaal lekkere (eet)kraampjes. Daar nog even mogen genieten van een bitterbal. Smiddags naar huis gereden. Teruggekomen in Genadendal, daar een rondje getourd. En in de avond feest gehad van een leraar van de Primary School; Alex. Daar kregen we potjiekos; een soort stoofpotje met heel veel ingrediënten. Die zondag zijn we wezen hiken in Genadendal. De bedoeling was dat we naar de waterval zouden gaan. Samen met Robbert begonnen we onze uiteindelijk 4,5 uur durende trip. Over riviertjes springen en gevaarlijke bergen op en af. Op een moment kwamen we op een punt waar we niet meer verder konden. Waarschijnlijk was Robbert even vergeten waar de watervallen precies waren omdat hij het zo gezellig vond met 3 vrouwen. Maar niet getreurd, alleen het uitzicht en de natuur was de moeite al waard!

Vergeet ik overigens bijna te vertellen wie Robbert is. Robbert is 1 van de mannetjes die mij in de weken nadat ik terug kwam van vakantie vaak heeft mogen vergezellen. De lekkage waar ik de vorige keer over vertelde heeft nog een klein weekje standgehouden en iedere dag had ik wel een andere monteur over de vloer. Was het niet voor boiler dan wel voor de deur, het alarm of het keukenkastje. Geduld krijg je hier zeker! 1 van de monteurs bracht zelfs een keer twee cassettes voor me mee omdat hij zag dat ik altijd muziek luisterde. Die zelfde man kwam de volgende dag nog terug met wat ‘films’...

Als ik het dan toch over reparen en monteurs heb kan ik, voor de verandering, ook weer een leuk verhaaltje over onze auto vertellen. Onbekende mensen hebben in de nacht onder onze auto de benzineleiding gesloopt om vervolgens alle benzine te jatten. Kon er ook nog wel bij! Gelukkig heeft Kyle, de zoon van Lizelle, dit opgelost! Behalve een deuk in de auto, een kapotte airco en een sterretje in het raam rijdt de auto ondertussen weer goed.

Toen deze dingen allemaal gebeurde was Liza natuurlijk lekker aan het genieten van een vakantie met haar vriend haha J. Omdat ik geen zin had om alleen te eten heb ik elke dag ergens anders aangeschoven voor eten, gezellig!

Het weekend er op heb ik op de vrijdag met mijn collega’s van Child Welfare een spanbou dag gehad. Spanbou is hetzelfde als teambuilding! Dit was in Caledon. Erg leuk! In de middag werd ik in Caledon weer opgepikt door de andere studenten om onze weg te vervolgen naar Kaapstad. We hebben daar Lionshead beklommen (50 minuten heen en ook 50 minuten terug). Op de top hebben we de zonsondergang bekeken, dit was erg mooi! S’avonds nog wat drankjes gedaan in Kaapstad en zaterdag lekker gewinkeld. Zaterdag avond nog een geslaagd feestje gehad van een student die in Kaapstad verblijft! Die zondag zijn we, iets wat brak, naar Mzoli’s gegaan. Mzoli’s is een slagerij in een township. Hier moet je in een lange rij staan om wat vlees te kopen, vervolgens mag je daar afrekenen en krijg je een schaal of doos met je rauwe vlees mee. Met die schaal loop je zelf naar de keuken waar een aantal mannen in grote hitte heel veel vlees aan het bereiden zijn. Wanneer dit klaar is mag je dit, als je geen bestek/borden bij je hebt zoals ons, met je handen opeten in het ‘restaurant’. In dit restaurant was het 1 groot feest met de muziek keihard. Hier ga ik zeker nog een keer naar toe!

Vorige week hebben we in plaats van het gezamenlijk eten op de woensdag een braai gehad. De buurman van een aantal studenten hier had de gehele groep uitgenodigd. Daarna nog even bij Ilse, onze huisbaas, wat nagedronken. Aangezien zij al in bed lag, terwijl ze ons uitgenodigd had, haar hier eerst maar eens uitgehaald. Die donderdagavond heeft feestteam bergstraat 1; Liza en ik welteverstaan nog een feestje georganiseerd. Een combinatie van een bday en goodbye party. Een van de studenten was die vrijdag jarig en twee andere studenten vertrokken die vrijdag. Een geslaagd inside out, raar met je haar party! Die vrijdag zijn we met Lizelle mee geweest naar Cape Town Airport om Maartje en Hanneke uit te zwaaien.

Savonds hadden we een Cheese and Wine Autumn van Paddy in Grabouw. Liza en ik bleven toen in grabouw slapen. Was wederom erg gezellig!Die zaterdag heb ik rugby gekeken in Genadendal. Rugby is echt een happening hier in Zuid Afrika. Super veel mensen om het veld. Al snap ik niet zoveel van die sport, het is absoluut geen straf om er naar te kijken. Savonds hebben we gebraaid bij de andere studenten om onze avond vervolgens af te sluiten in ‘oompies’. Genadendal, dat denk ik net zo groot is als Beltrum (misschien nog wel iets kleiner), heeft hier namelijk een kleine club. Ik was dan ook lichtelijk in shock toen ik hier binnen kwam. Ik dacht dat we naar een cafe’tje gingen en daar iets konden drinken aan de bar, met een paar mensen, beetje a la spil met els en har. Nou niet dus. In ‘oompies’ waren voornamelijk alleen maar erg dronken mensen. Dit was ook niet zo raar want hier verkochten ze alleen hele grote flessen bier en pakken wijn?! Oja en lauwe savannah. Hiervan hebben wij er eentje opgedronken en toen zijn we weer gegaan.

Vorige week maandag weer supervisie gehad met Jennobia, gewoon stage gehad en op woensdag en donderdag middag voetbaltraining gegeven aan kinderen van de basisschool. Zij hebben zaterdag namelijk een sportdag gehad.

Afgelopen zaterdagavond ben ik met mijn huisbaas (ilse) en vrienden van haar uiteten geweest en natijd wat drankjes gedronken bij haar. Gisteren zijn we met onze Afrikaanse mam uiteten geweest voor Moederdag. Verder was de bedoeling dat ik afgelopen weekend goed bezig bezig zou gaan met school, dit heeft niet echt mogen baten. Mijn motivatie voor school werd nog iets extra verminderd toen de oplader van mijn laptop bijna in de fik vloog. Eerst maar eens op zoek naar een nieuwe oplader aangezien me laptop het niet doet zonder.

Iedereen een fijne week. Liefs uit Zuid Afrika!

Reacties

Reacties

mama

Mooi verhaal carlijn. Wat maak je toch veel mee. Ik hoop dat je gauw een oplader vind. X

erna

Wow carlijn.het blijft geweldig om te lezen allemaal. Het lijkt wel een film waar jij in zit. Succes met alles en blijf genieten! !! Oh ja....en werken! ! Dikke kus xxxx

Carla

weer veel mee gemaakt , gaaf hoor ! Lekker verder gaan met genieten, dikke kus .

Agnes & Johan

Hallo Carlijn. Als we alles lezen lijkt het ons dat je een super gave tijd heb, en van alles ziet en veel mensen ontmoet. We zouden zeggen have fun, en geniet ervan. groetjes uit Twello

hedwig

volgens mij verloopt jouw integratie in zuid-afrika super goed! Wat een leuk verhaal weer. Geniet nog van je tijd daar. dikke knuffel

Hans en Annie

Wat een geweldig verhaal weer. Volgens ons ben je daar met een toffe groep. Genieten doe je ook en blijf dat doen. De tijd is zo om dus geniet van de laatste weken. Groetjes van ons allemaal van de Breuke

Ashly

WAUW WAUW WAUW Hansie.
Wederom een fantastisch verhaal en wat schrijf je leuk, erg tof om te lezen!
Kom maar snel terug, want de Boak mist je!!! ????
Dikkekus Ashly.

Ashly

Oepsie, die vraagtekens waren hartjes haha.

Carlijn

Dankjulliewel voor de leuke reacties!
Oplader heb ik ondertussen gevonden.

Over 7 weken Boak Reunion Day Ashly!

X

hedwig

Hey wereldburger, wat een leuk verhaal. Met al jouw ervaringen kun je alle competenties goed afsluiten!?

mama

Hee carlijn. Wat mooi weer. Ben je toevallig ook nog een wijnboer tegengekomen die Ruiterbosch maakt? Das mijn favoriet. Breng daar maar een koffer vol vsn mee ;-). Weet alleen niet of ik blij moet zijn dat je nu ook rode wijn lust. Haha. Dit weekend heeeeeel veeeel plezier. Lekker bungee djumpen ( brrr) . En olifant rijden. Geniet ervan zolang het kan. Dikke kus mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!