carlijnhanselman.reismee.nl

Tweede reisverhaal: tweede week

Hallo Almal!

Ondertussen al weer twee weken er op zitten, al heb ik dat gevoel helemaal niet. Alles gaat helemaal goed en het is super hier.

Afgelopen week hebben we kennisgemaakt op stage. We gaan de komende maanden stagelopen op twee projecten: op Emil Weder High School en Child Welfare. Twee verschillende projecten die zo nu en dan wat overlappen. Op Emil Weder High School gaan we aan de slag in de ‘kletskamer’. Hier praten we met de scholieren over hun problemen. Op dit moment hebben we vooral veel problemen met alcohol en drugsproblematiek voorbij horen komen.

Child Welfare doet veel voor gezinnen: Gezinshulp, pleegzorg, uithuisplaatsing/opvang en nog meer. Beide projecten zijn erg interessant! Hopelijk wordt er de komende weken duidelijk hoe wij hier meer in kunnen betekenen. We hebben afgelopen week in ieder geval al twee bijeenkomsten mogen bijwonen; een bijeenkomst voor pleegouders en een bijeenkomst voor ouders waarvan hun kinderen uit huis zijn geplaatst.

Verder hebben we een rustige week gehad, dinsdag hebben we aan het zwembad gelegen. Woensdag zijn we gaan rijden richting de zee. Hier even geweest en vervolgens weer terug omdat we s’ avonds nog een etentje hadden in Houw Hoek Inn met de gehele groep inclusief enkele begeleiders uit Nederland. Het rijden lijkt hier af en toe net op Mario kart. Tussen de bergen door en over alle heuvels heen!

Donderdagmiddag zijn we nog even bij de buurvrouw op bezoek geweest. Een hele aardige vrouw die hier werkt aan een project met mensen met een handicap. Zelf woont ze nog met haar broer bij haar moeder. De moeder; Elizabeth vertelde ons onder andere hoe zij de apartheid heeft ervaren. Moeilijk te bevatten voor ons, maar erg indrukwekkend om naar te luisteren. De voorbeelden die ze noemden waren onbegrijpelijk. De gevolgen zijn ook nog dagelijks zichtbaar. Waar je ook rijdt in Zuid Afrika, op vele plekken kom je townships tegen. Het verschil tussen arm en rijk is enorm hier! (filmtip: Mandela: long walk to freedom, 2013)

Vrijdag zijn we met de groep uit Genadendal naar Hermanus gereden. Een kustplaats hier. Daar wat winkeltjes bezocht en bij wat kraampjes gekeken. Daarna weer naar huis gereden omdat we savonds nog uiteten gingen in Greyton. Een dorpje hier kleine 5 minuten rijden vandaan. Het is daar heel gezellig, allemaal leuke restaurantjes.

Zaterdag moesten we er weer vroeg uit want we gingen naar Kaapstad. Vanuit daar gingen we met een bus langs de pinguïns en richting cape point en kaap de goede hoop. Onderweg stopten we nog even voor een lunch. Toen hebben we gelijk ervaren hoe gevaarlijk de baboons hier zijn. Deze apen doen alles voor eten; het is ze dan ook gelukt om de zak brood te pakken. Ook hebben we nog wat struiksvogels gezien, of zoals ze het hier noemen: vogelstruis.

In de avond kwamen we weer aan bij onze auto en moesten we rijden door het drukke kaapstad naar onze hostel in longstreet, een ramp op zich haha. Maar alles is goed gekomen en nadat we iets wat verlaat hadden gegeten zijn we nog uitgeweest.

Zondagvroeg de auto weer gepakt en naar clifton beach 2nd gereden, een heel mooi strandje. Daar ben ik echt super verbrand, zelfs het lopen deed/doet pijn. Gelijk een lesje geleerd: nog beter insmeren want de zon brand harder dan je denkt. Wanneer we van het strand terug naar huis wouden rijden hadden we gelijk ons volgende avontuurtje te pakken. Wederom had onze geweldige auto de hoofdrol: hij wou deze keer überhaupt niet starten. Een hele aardige man heeft iets gedaan met de draadjes onder motorkap, waar wij natuurlijk niks van snapte. Maar wonder boven wonder deed de auto het weer en vervolgden we onze weg naar huis. Wanneer we bij het tankstation stopten deed het zelfde probleem zich weer voor, hij wou alweer niet starten. 5 man bij het tankstation hebben na lang duwen en kijken de auto weer aan de praat gekregen. Nu moesten we zonder dat de motor uitging naar huis rijden. Lichtelijk frustrerend wanneer je in een warme auto zit met knalrode benen en een auto die je niet vertrouwd. Maar we zijn heel terug in Genadendal gekomen: waar onze auto het voor de laatste keer begeven heeft. Vandaag de garage gebeld en hopelijk ‘sal alles reg kom’.

Maar nu is het alweer maandag en zijn we vanmorgen alweer op stage geweest, waar we zo dadelijk weer heen gaan voor een andere afspraak!

Wederom baie dankie voor het lezen en de leuke reacties op mijn vorige verhaal. Ik zal nog even wat foto’s bijposten.

Heel veel lieve groetjes uit het warme en mooie Zuid Afrika!

Wencke

Hai Carlijn,
Weer leuk om te lezen. Ie kunt wat metmaken doar. Wat heerlijk zo'n auto!!!

Britt

Wauw super gaaf Carlijn! Wat een ervaring. Heel veel plezier nog daar!

Carla

ha Carlijn, wat een leuk verhaal weer en lees wel dat je al veel mee gemaakt hebt, wat vervelend dat je al verbrand bent , goed smeren dus . Geniet nog lekker en zie nu al uit naar je volgende verhaal . Liefs Carla

petra

Wouw carlijn wat hebben jullie al veel gedaan. Hoe gaat het met je rode benen. Nog veel last van? Gaat de stage goed? Xxx mam

Esther

Wat een super leerzaam avontuur! Heel leuk om het te lezen en voor jullie super om het allemaal te mogen ervaren! Geniet ervan en ik verheug me al weer op je volgende verhalen X Esther