carlijnhanselman.reismee.nl

'Alles sal reg kom'

Joehoe allemaal,

Afgelopen week op stage een drukke, productieve en leuke week gehad. Op de high school hebben we gesprekken gehad met jongeren over van alles en nog wat. Meestal ging het over de thuissituatie. Veel jongeren zijn heel vroeg volwassen omdat ze voor zichzelf moeten zorgen wanneer de ouders daarin te kort schieten, meestal door alcohol of drugsgebruik in combinatie met werkloosheid. Het gaf een goed gevoel om te zien dat enkele jongeren uit zichzelf binnen kwamen lopen om te praten en aangaven vaker te willen komen. Er werd ons van te voren verteld dat er een groot stigma heerst tegen het praten over de problemen. Maar tot nu toe hier dus weinig van gemerkt, we zullen zien of ze ook daadwerkelijk terugkomen.

Met Child Welfare hebben we al gelijk een trainingsavond zelf mogen doen. In ons beste Afrikaans hebben we ouders van wie hun kinderen uit huis zijn geplaatst het een en ander verteld over emoties en het effect er van op de kinderen. Bijzonder dat ze aandachtig luisterde, ons konden verstaan en vroegen of ze de informatie op een blaadje mee konden krijgen.

Daarnaast gaan we nu met een collega van ons; Curwin, iedere maandag en woensdagmiddag mee naar de aftercare. Afgelopen woensdag zijn we daar al even geweest om een kijkje te nemen. Aftercare is een na schoolse opvang voor basisschool kinderen. De kinderen waren super lief. Met allemaal kralen-armbandjes en ringen die ze daar snel maakten voor ons gingen we weer naar huis. Verheug me er nu alweer op om er morgen weer heen te gaan!

Naast stage heb ik natuurlijk nog veel meer leuke dingen gedaan en gezien. Donderdag hebben we (een iets wat verlate) carnaval gehouden met alle studenten hier in Genadendal.

Vrijdagochtend vroeg vertrokken om eerst met de kapotte auto naar de verhuurder te gaan voor een nieuwe accu en vervolgens te winkelen in Canal Walk. Een groot overdekt winkelcentrum in Kaapstad.

Savonds zijn we uiteten geweest bij een restaurantje bij het Waterfront. Hier kregen we shotjes aangeboden van drie oudere mannen die een tafel verderop zaten. Er was een twee-mans bandje die muziek speelde uit de 70’s en 80’s. Toen wij enkele plaatjes hadden aangevraagd en gingen dansen gingen er meer mensen staan. De drie mannen brachten vervolgens nog een fles wijn! Omdat we ook wel even een shotje terug wouden geven hebben we voor hun het sterktste en meest vieze shotje besteld die ze daar hadden, geen idée wat het precies was. Maar de ene man viel om in het gangpad, de ander met zijn hoofd op de tafel en de ander greep naar zijn keel en zei; you want to kill us!! Haha. Toen we wouden betalen en vertrekken stonden de drie mannen er perse op om onze rekening te betalen. Uiteindelijk hebben we over de hele avond dus alleen de fooi en taxi zelf betaald! Dikke prima natuurlijk haha!

Het scheen die vrijdag pay-day te zijn. De laatste vrijdag van de maand wanneer mannen uitbetaald krijgen en dit vaak vieren met wat drankjes. Op deze dag is het ook extra druk in de supermarkten en voor de pinautomaten.

Savonds hebben we geslapen in een heel chill hostel! Zaterdag ochtend de taxi gepakt naar Kay-Day. Een festival in een cricketstadion! Daar was een hele fijne sfeer. Erg relaxete dag gehad. Of naja het was relax tot we savonds weer richting Genadendal reden met onze auto! Ik hoop echt dat dit de laatste keer is dat ik iets over problemen met onze auto vertel. Maar goed; nadat we halverwege hadden getankt startte de auto weer eens niet. Na een quick start en wat hulp van mannetjes van het tankstation konden we weer verder. Voor zolang het duurde. Zo’n 5 minuten later begon de auto te haperen en moeilijk te doen. Ik belde gelijk de vrouw van het autoverhuurbedrijf op, maar toen ik vertelde wat er aan de hand was hing ze op. Midden op de snelweg, tussen twee Bergen met verkeer van beide kanten in het pikkedonker stonden we stil. Niks deed het meer; zelfs de alarmlichten niet. Super gevaarlijk natuurlijk! Met mijn laatste beltegoed belde ik naar Lizelle die vervolgens met een uurtje bij ons was. Het eerste half uur heb ik staan seinen met mijn zaklampje naar al het verkeer zodat ze ons zouden zien. Achter de railing gaan staan bleek ook geen optie want daar kunnen hele giftige slangen zitten. Na een half uur stopte er een man voor ons; gelukkig een hele aardige man met de beste bedoelingen. Hij werkte bij iets van de beveiliging en belde politie om ons te ondersteunen. Dikke happening natuurlijk! Na zo’n 2 uur waren we weer onderweg naar Genadendal! Gelukkig veilig thuis gekomen. Vanochtend een hele boze mail gestuurd naar het verhuurbedrijf! De nieuwe auto hebben we ondertussen al binnen.

Maar al met al maak ik hier nog steeds erg veel mee! Het is nog steeds super hier. Het liefste zou ik met iedereen hier naar toe verhuizen. Alleen zou ik dan ook het goede internet meenemen. De foto's laad ik door het slechte internet een andere keer deze week op.

Vanavond nog lekker uiteten om de week af te sluiten en dan gaat de vierde week alweer beginnen! Iedereen nog een fijne zondag. (En Dames 2: ik heb iets wat plaatsvervangende schaamte haha, maar zolang jullie de derde helft winnen is alles goed)!

Liefs uit Genadendal

Marcel Hanselman

Hallo Carlijn

Mooi dat je een geweldige tijd hebt, al deze ervaringen op doet en deze met ons deelt.
Jouw verhalen zijn trouwens makkelijk en fijn leesbaar geschreven.
Geniet d'r van!!

Janneke

Mooi verhaal hansie! Elke week weer leuk om je verhalen te lezen! :-)
Zal ik mijn rode bakkie opsturen?;) misschien hebben jullie daar iets meer geluk mee haha!
Veel plezier en succes nog! Geniet er van :-)

Karlijn

Leuk verhaal weer Hansie!! Enjoy! X

Britt

Heey carlijn, Wat een leuke verhalen en foto's deel je! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt en zo veel bijzondere dingen mee maakt (behalve de auto.. dat is idd wel even wat anders dan in nederland stil komen te staan ;) Maar leuk die grote glimlach op de foto's, dat komt helemaal goed daar! Heel veel plezier en succes op stage deze week XX