carlijnhanselman.reismee.nl

De eerste maand zit er alweer op!

Hallo allemaal!

Waar zal ik deze keer eens beginnen…
Ondertussen ben ik al meer dan een maand hier, al heb ik dat idee totaal niet.

Op stage gaat het goed. Op de high school hebben we nog steeds gesprekken met leerlingen, en ja de meeste komen terug. We hebben ook een hele lieve brief ontvangen van twee van de leerlingen (zie foto’s).
De kindjes op de aftercare zijn nog steeds super lief. Ze vinden mijn lange blonde haren heel erg bijzonder en willen het ook steeds aanraken. Op de aftercare is de manier waarop de kinderen worden gestraft wel lastig om aan te zien; kinderen een half uur op een kruk laten staan, een aantal keren op de vingers slaan of heel hard om de oren draaien.. Dingen die in Nederland al lang niet meer gebeuren. Dit gaan we oppakken met ons contactpersoon.

Afgelopen vrijdag ben ik met Liza en Miriam in de ochtend vertrokken naar Kaapstad voor een geweldig weekend. Vrijdag zijn we nadat we onze spullen gedumpt hadden in het hostel lekker wezen winkelen. S’avonds uit eten geweest met zijn nog drie anderen. En natijd ergens nog wat nagedronken.

Zaterdag vroeg opgestaan voor een tour door Langa. De oudste township van Kaapstad. Erg indrukwekkend! Vooraf voelde we ons nog wat onveilig en wisten we niet zo goed wat we moesten verwachten in zo’n armoedig gebied. Samen met een local van Langa liepen we door Langa heen. En we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Tijdens de tour hebben we een man ontmoet, niet gestudeerd, maar wordt in Langa wel als een soort van dokter aangezien. Zo’n man die je in horror films ziet. Die met allerlei kruiden en vieze delen van dieren dingen kan doen. Erg bijzonder om te zien dat die er dus ook in het echt zijn. Al was het niet zo eng als in de horrorfilms haha.
Onze tour vervolgde zich door het ‘rijkere’ gedeelte van Langa en het aller armste gedeelte. De verschillen zijn ontzettend groot. Op dat soort momenten word je wel met de neus op de feiten gedrukt. Wij werden er heel bewust van hoe dankbaar we mogen zijn met alles. Na een bezoek aan het museum sloten we de tour af bij een restaurantje in Langa waar we typisch Afrikaans te eten kregen.

De zaterdag sloten we af met een thai massage en heerlijke sushi! Vervolgens op tijd naar bed. Want de zondagochtend zijn we weer vroeg opgestaan.

Na een goed ontbijt hebben we ons zondag door de taxi af laten zetten bij: de Tafelberg. En ja we hebben hem beklommen; 1 uur en 45 minuten!!! De Tafelberg beklimmen was echt heel erg mooi. Het klimmen werd na mate we langer onderweg waren wel steeds zwaarder. Vooral het laatste halfuur was lichtelijk afzien. Maar toen we eenmaal boven waren was de hele tocht gelijk vergeten. Wauwwwww, wat een uitzicht! Echt prachtig. Daar sta je dan tussen de wolken met uitzicht op de mooiste bergen, kaapstad, lions head, robbenisland……..

Overigens hebben we daar nog een man ontmoet; randy, die ons trakteerde op een biertje/wijntje. Hij heeft ons ook uitgenodigd om volgend jaar tijdens de vakantie in zijn huis op de Dominicaanse republiek te verblijven, gelijk maar besloten dat onze reünie daar volgend jaar plaatsvindt.

Ook de zondag op maandag nacht verbleven we in Kaapstad want de auto’s konden (eindelijk) geruild worden op maandag. We haalden eerst de nieuwe auto op voor we de oude naar de andere verhuurder terug brachten. Een ontzettend mooie bak, en de airco en muziek maken de ritten nog leuker door het mooie Afrika! De oude auto vervolgens teruggebracht en onze weg vervolgt richting huis omdat we in de avond nog supervisie hadden. Einde van de problemen, zou je denken.

(Ik baal nu nog steeds bij iedere letter die ik typ). Maar ook de nieuwe auto begaf het binnen 1 uur in ons gezelschap. Wederom midden om de snelweg. Dit keer rook uit de motor. Weer politie erbij om ons gezelschap te houden tijdens het wachten. Gelijk de nieuwe verhuurder gebeld. Hij had nog nooit meegemaakt dat iemand zoveel pech heeft gehad met de auto’s, we konden hier (wederom) niets aan doen. Op dat moment hadden we daar natuurlijk geen boodschap aan.
Met een paar uur hadden we een andere auto. In de tussentijd fijn gewinkeld en de supervisie alvast gedaan. Wederom geld het motto: ‘Alles sal reg kom’.

Al met al heb ik echt een top weekend gehad! En op dit moment nog maar 2 dagen stage voordat het volgende weekend alweer voor de deur staat. Dit weekend nog meer leuke dingen op de planning staan! Maar daarover later meer.

Dames 2: nog even zeggen dat mijn plaatsvervangende schaamte van vorige week plaats heeft gemaakt voor trots! En dat ik begrepen heb dat little hansie me goed vervangt op dit moment; (OOK/VOORAL) in de derde helft. Haha!

Heel veel lieve groetjes van hier en dankie voor het lezen.

Harry en Will

De verhalen worden steeds mooier.
Blijf genieten

petra hanselman

Haa deerntje. Wat een prachtig verhaal weer. Als je het leest heb ik bijna het gevoel dat ik er bij ben geweest. ( Was het maar waar) ;-). Little hansie doet heel goed haar best om je te vervangen. Haha.
Liefs mama.

Carla

ha die Carlijn, woord gehouden dus.. :) weer een erg leuk verhaal geschreven , super om te lezen , Verder met Genieten !!! Liefs pettemeuje..

erna

Hè carlijn. Weer een prachtig verhaal. Alsof we meereizen. Liefs van ons.xxx

Carolien

Hoi Carlijn, we moeten denk ik Bob maar een keer naar jullie toesturen. :) Hij repareert het wel even. Prachtig verhaal en geniet van deze bijzondere tijd.